Hoe een scheikundedocent een nieuwe uitdaging vond bij de omgevingsdienst

‘Bent u meneer Versteeg? Van scheikunde?’ Een jonge vrouw spreekt Cor aan op het Zuid-Hollandplein van Den Haag. Hij is toezichthouder Milieu bij de Omgevingsdienst Haaglanden. En inderdaad, tot 2 jaar geleden was Cor docent scheikunde aan het Farel College in Ridderkerk.

Hoe kwam Cor Versteeg bij de omgevingsdienst terecht? Daar ging een lange zoektocht aan vooraf. ‘Ik ben op mijn 25e gestart als docent natuurkunde. Later ben ik ook les gaan geven in scheikunde. Nog steeds ben ik verknocht aan deze interessante vakken. Maar het onderwijs zelf verloor haar glans, ik werd steeds ongelukkiger in mijn werk.’ In coronatijd kwam dit tot een dieptepunt. Cor kwam tot het inzicht: het roer moet om. ‘Mijn geluk is dat mijn toenmalige werkgever daaraan mee wilde werken, zodat ik de tijd kon nemen me verder te oriënteren.’

Zuinig zijn op de wereld

‘Ik wilde in ieder geval iets kunnen doen met mijn kennis op het gebied van natuur- en scheikunde. Ook vond ik het belangrijk dat ik dit kon inzetten voor het milieu.’ Dat besef werd sterker toen Cor vader werd. ‘Mijn kinderen zijn nu 9 en 7 jaar. We hebben maar één wereld en daar moeten we zuinig op zijn.’

Duurzame energiesystemen

‘Eerlijk gezegd had ik nog nooit van een omgevingsdienst gehoord,’ zegt Cor. ‘Maar toen ik op onderzoek uitging naar een baan waarin ik mijn passie voor milieu kwijt kon, zag ik al snel dat ik daar moest zijn!’ En zo kon het gebeuren dat een voormalig scheikundedocent bij de Omgevingsdienst Haaglanden aan de slag ging met warmte- en koudeopslag (WKO) in de bodem.

Dit is een duurzame manier om warmte in een gebouw op te slaan en geleidelijk te gebruiken in de winter. Als toezichthouder controleert Cor of zo’n energiesysteem volgens de afspraken in de vergunning functioneert. ‘Onze omgevingsdienst controleert deze systemen voor heel de provincie. Het gaat in totaal om 550 locaties. Daar staan we gemiddeld eens in de 4 of 5 jaar voor de deur.’

Een gat in de lucht

‘De juridische kant van het werk moest ik nog leren.’ Daarom bood de omgevingsdienst hem meteen twee cursussen aan. Maar met inhoudelijke kennis zat het natuurlijk al goed. ‘Mijn nieuwe collega van de afdeling Bodem & Grondwater sprong bijna een gat in de lucht toen ik gemakkelijk een formule (voor de liefhebber: Q = m * c* ∆T) kon koppelen aan de aantekeningen op het whiteboard. Het helpt als je de natuurkundige principes snapt.’

Als toezichthouder kom je op plekken waar je anders niet zo gauw komt

Onder de bloembollen

Is er nog iets wat je mist uit je vorige loopbaan? ‘In het onderwijs ging ik regelmatig op excursie. Met onze leerlingen bezochten we Engeland, Frankrijk en zelfs Ghana.’ Toch komt Cor nu ook regelmatig op bijzondere plekken, maar dan dichterbij huis. ‘Zo was ik laatst over de vloer bij Naturalis Biodiversity Center in Leiden,’ vertelt hij enthousiast. ‘De Keukenhof heeft ook een installatie die wij regelmatig controleren.’ En hij denkt terug aan die keer dat hij in de technische ruimte van het zwaar beveiligde Ministerie van Justitie kwam. ‘Dat zijn plekken waar je anders niet zo gauw komt.’

Gedrag beïnvloeden

Wie had dat gedacht; van strenge docent naar een meedenkende toezichthouder. ‘Toch zijn er ook wel parallellen,’ vindt Cor. ‘In beide rollen moet je op je strepen staan, en duidelijk zijn over wat wel en niet kan. In beide rollen probeer je gedrag te beïnvloeden en kansen te geven.’